fredag 16 april 2010

Mazatlan

Hej! Jag heter Thomas Petersson och är stolt över att få äran att representera Djurgården Golf under 2010! Jag har alltid varit Djurgårdare, och mitt bästa djurgårdsminne så här långt är att på plats se DIF Fotboll ta SM-Guld på Ryavallen 2002. Det var stort! Stort också att vinna första hockeyfinalen. Nu är det bara att vinna andra matchen också!

Jag växte upp i Saltsjöbaden och spelade med Klas Hallgren i Saltsjöbadens GKs elitlag. De senaste 7 åren har jag bott i Stockton, Kalifornien, som ligger ca 1.5 timmar öster om San Francisco. Jag flyttade dit för att spela collegegolf på University of the Pacific, och jag tog min examen 2007. Jag har spelat på Kanadatouren 2007 och 2008; samt några tävlingar 2009. Jag har även spelat andra minitourer främst i Kalifornien.

Jag är för närvarande i Mazatlan, Mexico och spelar den första av två tävlingar i Mexico på Kanadatouren. Kom precis tillbaka till hotellrummet efter andra dagens spel och fick precis reda på att det blir spel till helgen också: 72-72 (E) var tillräckligt för att klara cutten. Jag är bara 8 slag från ledning så jag tror att jag har en bra chans att kunna avancera under de resterande 36 hålen. Höjdpunkten idag var på #16, kanske det mest utmanande hålet på banan. Ca 440yds, men uppför och rätt in i vinden. Out till höger, och trädridå till vänster, och en bäck i mitten av fairway som gör att man inte kan slå mer än en järn-2 eller hybrid från tee. Tänkte slå min punch järn2 som jag använder på nästan varje hål på bakre nio, men lyckades pull-hooka bollen långt vänster. Bollen lyckades missa träd, golfbilsväg, bunker och bäck (på hålet bredvid) och hamnade 2yds från tidigare nämnda bäck. Därifrån hade jag 215yds, motvind, uppför, och höga träd längs hela vänstersidan av #16 som jag behövde slå över. Det var ganska mycket plats runt greenen, så jag behövde inte bekymra mig för att slica bollen för mycket; det skulle istället ge mig en ganska lätt chip. Direkt när jag gick upp till bollen såg jag direkt vilket slag jag ville slå. En hög trä-3 50 yard slice över träden och slica tillbaka till greenen. Och jag lyckades slå bollen till 15fot och dessutom sätta putten! Jag tror inte det finns nåt bättre än att slå ett sånt konstlag och faktiskt helt lyckas! Det händer inte ofta.

Jag delar rum med en australiensare från Adelaide och en serb som växte upp i Zambia, och vi klarade alla cutten vilket var grymt bra. En av de värsta grejerna som finns är att som ensam lirare av 3 som bor ihop inte klara cutten... Om jag ska beskriva banan så tycker jag att "intressant" är en bra beskrivning. Inställning är allt - det är många som inte gillar banan, greenerna etc men det ser jag som en fördel för mig eftersom jag inte låter det påverka mig. Jag tycker den passar mig och den kräver att man kan slå olika typer av slag. Greenerna är bermuda och ganska grainiga, men inte som vanliga bermudagreener där det oftast är en dominerande riktning på grainet, utan här kan grainet byta riktning flera gånger under samma putt, vilket ju gör det lite mer av en utmaning att få rätt hastighet på puttarna.

Startid imorrn är 10:30 från #10.
Kolla gärna in scorerna här, och min hemsida www.thomaspetersson.com.

Hoppas allt är bra hemma i Sverige!

Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar